Korporaatio Ei uskalla ja Aamulypsy teki Täsmäiskun

Korporaatio Ei uskalla ja Aamulypsy teki Täsmäiskun

Suomen suosituimmat radion aamuohjelmat jalkautuivat

Se, että lähetys viedään ulos studiosta ei tarkoita sitä, että ohjelmasta tulisi jotenkin automaattisesti parempi. Päinvastoin, mahdollisuus kaatua viimeisellä suoralla on todennäköisesti suurempi kuin turvatussa studio ympäristössä. Helposti ulkolähetyspäätöstä ei tehdä koskaan ja silloinkin kun se päätös tehdään, pitää olla täysi varmuus, että ohjelma voidaan tehdä tekijöiden ehdoilla heidän sekä ohjelman vahvuuksia huomioiden. Mutta mahdollisuus voittaa, tai vähintään tuottaa kuulijalle suurempia elämyksiä saattaa olla isompi. Tai tarjota kaupalliselle yhteistyökumppanille mielenkiintoisempi alusta. Tai vaikkapa saada tekijänäkökulmasta poikkeuksellista pöhinää tekemiseen. Ja toki se on ennen kaikkea aina mahdollisuus myös kuulijan kohtaamiseen, todentaa se, että norsunluutornista huutelemisen sijaan me olemme totta.

Radio Rockin Korporaatio haastoi itsensä tekemään ohjelmia poikkeuksellisista paikoista. Syyskuun aikana ohjelmaa on tehtiin Tallinnan Viru-hotellista, Lahden suurmäestä eli Betonin huipulta, Riihimäen vankilasta ja siviilipalveluskeskuksesta Lapinjärveltä. Siinä, että radio-ohjelmia tehdään muualta kuin turvallisesta studioympäristöstä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Mutta miksi niitä sitten tehdään? Koska me voidaan! Näin voisi yksioikoisesti todeta kyseisten ohjelmien kohdalla, mutta toki kokonaisuuteen liittyy muitakin arvoja.


IMG_6281.JPG

Se, että muutut todeksi kuulijoiden edessä on äärimmäisen herkkää ja kaunista. Nöyrä suhtautuminen suhteessa kuulijaan näkyy ja kuuluu kummankin kanavan tekemisessä. Niin kuin eräästä toisesta ohjelmasta repäisty Jone Nikulan kommentti sen hyvin todentaa: ”Radio-ohjelman tekemiseen Radio Rockilla sisältyy suuri vapaus, joka tosin tuo mukanaan myös suuren vastuun”. Ja tämän ”taakan” jokainen tekijä on valmis kantamaan.

Ei ole siis sattumaa, että Korporaatio on lähti reissuun ja se, että Radio Suomipopin Aamulypsy jalkautui kansan pariin syyskuussa.

Viime keväänä koitti 2000. Aamulypsyn lähetys ja silloin kuulijat saivat ehdottaa paikkaa, josta juhlashow tehtäisiin. Kaupunkiäänestyksen voitti tuolloin Turku. Kanava sai silloin niin paljon mahtavia kutsuja että jäi oikein harmittamaan kun pystyimme tekemään vain yhden juhlalähetyksen ja päätimme jalkautua uudelleen viimeistään syksyllä. Tälläkin kertaa pallo oli Lypsyn kuulijoilla; ihania kutsuja ja ideoita tulvi somen kautta ja päädyimme lopulta arpomaan voittajan kymmenen varsin erilaisen kohteen joukosta. Lämmin kiitos vielä kaikille ehdottajille!

Perjantaina 29. syyskuuta Aamulypsyn jengi pakkasi tankkinsa ja suuntasi Porvooseen. Syyskuun viimeinen aamuohjelma tehtiin paikalliselta paahtimolta. Paikalle saapunut yli 200-päinen yleisö sai seurata Aamulypsyn tekemistä livenä ja hörppiä samalla vastapaahdettua kahvia. Yleisön joukossa oli myös noin 10 koiraa, alpakka(!), vauvoja ja palomiehiä. Livemusasta vastasivat Hovimuusikko Ilkka ja laulaja Janna. Porvoolaiset hukuttivat lypsyläiset paikallisiin herkkuihin eli se siitä Jaajon merenneitodieetistä.

IMG_0091.jpg

Aamulypsyn kolmikko on kuulijoilleen kuin hyvä kaveri. Lähetyksen jälkeen kaverikuvia räpsittiinkin ihan kiitettävästi. Seuraavan kerran aamutähdet tapaavat kuulijoitaan Radio Suomipop –risteilyllä. Ankkuri nousee tämän viikon torstaina.

Näin oli syksyllä hyvä jatkojuhlia Aamulypsyn 2000. lähetystä. Ja tietysti ohjelman ylivoimaista menestystä aamuradiomarkkinassa, ylivoimaista lähes 30 % kaupallista kanavaosuutta 25-44v kohderyhmässä. Tai vaikkapa Radio Rockin Korporaation ylivoimasta asemaa tavoitellussa 25-44-vuotiaat miehet kohderyhmässä, jossa viimeisin kuuntelijalukututkimus kertoi, että ko. ryhmässä Korporaation kaupallinen kanavaosuus on yli 30 % (Finnpanel, KRT 3 kk).

Hyvä markkinointi rakentuu persoonista

Hyvä markkinointi rakentuu persoonista

Seuraava vaikuttajamarkkinoinnin ilmiö: Podcastit

Seuraava vaikuttajamarkkinoinnin ilmiö: Podcastit