Kuukauden Audiomainos, Syyskuu 2018

Kuukauden Audiomainos, Syyskuu 2018

Radiossa tehdään paljon hyvää mainontaa. Eikä tämä ole tietysti ihme, sillä radio on tunnetusti erittäin kustannustehokas media ja tavoittaa suuren osan väestöstä. Kuitenkin itse mainonta nostetaan edelleen liian harvoin jalustalle, vaikka mainoksella on ratkaiseva merkitys kampanjan onnistumisessa. Tähän tilanteeseen päätimme kehittää uuden artikkelisarjan, jonka nimeksi tuli Totalaudion ‘Kuukauden Audiomainos’.

Puhumme audiomainoksesta, radiomainoksen sijaan, sillä äänimainontaahan voi nykyään kuulla vaikkapa Suplassa, ja on yhtä tärkeää palkita siellä kuultua hyvää mainontaa. Suurin osa äänimainoksista kuullaan kuitenkin vielä radiosta.

Valitsemme siis joka kuukausi mielestämme parhaan audiomainoksen. Raatimme puheenjohtajana toimin minä, Renny Järvinen (Head of audio production), ja raadin muina vakiojäseninä ovat Kasper Kahila (Head of radio), Jussi Suvanto (Johtaja), Johannes Saukko (Sisältöjohtaja) sekä kampanjasuunnittelijat Annika Isaksson ja Matias Dravantti. Lisäksi mukana on myös liuta muita vaihtuvia Nelonen Median perheenjäseniä ja –persoonia.

Kuukauden Audiomainoksen pitää tietenkin olla ensinnäkin hyvä mainos. Samalla pohdin kuitenkin myös, voisiko tällaisessa ympäristössä nostaa esiin myös huonoa mainontaa? Eihän ihmiset hyvää mainosta kavahda, ainoastaan sitä huonoa. Huonon huomioarvo voi olla siis kova! On myös yhtä tärkeää kertoa, miksi joku on huono, kuin miksi joku on hyvä. Molemmista oppii. Asiat ovat tietysti pitkälti katsojan silmässä ja tässä tapauksessa kuulijan korvassa. On sittenkin huono lähtökohta kertoa, mitä ei saa tehdä, koska se rajoittaa luovuutta yllättävän paljon. Keskitymme siis hyvään.

Tämän kertaiseksi Kuukauden Audiomainokseksi valikoitui spotti ‘Vagifem’ (Novo Nordisk Farma Oy). Toisellakin kuuntelukerralla taisin vielä hymähtää ääneen. Näyttelijävalinnat ovat täydellisiä, ja kiusaantuneisuus välittyy todella luonnollisella tavalla. Miitta Sorvali piinaamassa kovaan ääneen intiimialueen ongelmista on suoranaista neroutta. Mainoksen voit kuunnella tästä:

Tässä spotissa toteutuu hienosti mainonnan kirjoittamaton sääntö: valitse oikea näyttelijä oikeaan rooliin. Tässä myös puhutaan itse tuotteesta ja ongelmasta, johon tuote on tarkoitettu. Läheskään kaikissa mainoksissa ns. ‘Product hero’ ei aina toteudu, vaan helposti laitetaan vitsiä alkuun ja lopussa yritetään löysällä aasinsillalla liittää siihen asiakas.

Kun yhdistää tunteen ja faktan, se jää mieleen, ja on varmasti paljon tehokkaampaa kuin pelkkä kehoitus. Siispä Syyskuun 2018 Kuukauden Audiomainos on Vagifem.

Podcast esittelyssä: Pallokerho

Podcast esittelyssä: Pallokerho

HitMix täyttää vuoden, ja millainen vuosi se onkaan ollut!

HitMix täyttää vuoden, ja millainen vuosi se onkaan ollut!