Seuraava vaikuttajamarkkinoinnin ilmiö: Podcastit

Seuraava vaikuttajamarkkinoinnin ilmiö: Podcastit

Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan, ja yhteistyömuodot kehittyvät. Nyt muotia ovat pitkät brandilähettilyydet ja se, että vaikuttajat tulevat syvemmin osaksi tuotetta esimerkiks omien mallistojen suunnittelun muodossa. Meille radioyhtiönä aihe on tuttu, sillä kenties ne varhaisimmat vaikuttajat ovat olleet suosittuja radiojuontajia, joiden osallistuminen asiakkaan markkinointikampanjaan on ollut jo 1990-luvulta vaikuttajamarkkinointia puhtaimmillaan.

Some on tottakai vienyt asian toiselle tasolle, ja luonut Suomeenkin jopa aivan uuden luovan työn luokan: Somevaikuttajat. He, jotka tienaavat ja hankkivat toimeentulonsa, usein jopa melko hyvän sellaisen, yhteistyössä mainostaja-asiakkaan kanssa tehdyillä postauksilla Instassa tai videoilla tubessa. Keskimäärin henki tuntuu olevan se, että vaikuttaja ei ota käsittelyyn tuotteita tai brandeja, joiden takana hän ei voi seistä, ja täten säilytetään aitous yhteistyössä. Sama aitouden henki tuntuisi suurimmaksi osin koskevan myös läpinäkyvyyttä: Useimmiten vaikuttaja kertoo avoimesti yhteistyöstä.

Olen käynyt vaikuttajamarkkinoinnista ja podcasteista lukuisia keskusteluja eri asiantuntijoiden kanssa, ja yhteinen näkemys on, että seuraava iso vaikuttajamarkkinoinnin trendi on nimenomaan podcastit. Podisisällöillä on lukuisia etuja muihin sisältöihin verrattuna:

1) Podcast on henkilökohtainen kokemus. Useimmiten podit kuunnellaan kuulokkeilla, joten kokemus on kuin podcastaaja(t) puhuisi suoraan kuuntelijalle. Ikään kuin he olisivat tilanteessa kaksin

2) Podcast-mainonnan huomioarvo on tutkitusti huomattavan kova. Koska häiriötekijöitä ei useinkaan juuri kuulokekäytön vuoksi ole, ja sisältö on itse valittua, on keskittyminen kohdallaan

3) Podcasteissa oma persoona rakentuu aiheen ympärille tai aihe rakentuu oman persoonan ympärille. Kummin päin vain, on podcastaajan hyvin luonnollista puhua mainostaja-asiakkaan tuotteesta tai brandista suhteessa omaan persoonaansa

4) Podcasteja kulutetaan yleensä silloin, kun silmät ovat varattuina johonkin muuhun toimintaan, vaikkapa lenkkipolun tarkkailuun tai auton ajamiseen. Kuluttajan tavoittamiseen tällöin tarvitaan korvia


Joku voisi ajatella, että ”joo joo, mutta ne podcastit on vielä ihan marginaali-juttu”. Mutta mikä onkaan totuus? Tuoreen Radiomedian teettämän tutkimuksen mukaan kuukausittain podcasteja kuuntelee jo miljoona suomalaista!

Ei siis enää mikään ihan pieni juttu tämä podcastien kuuntelu. Mutta onko huippu jo saavutettu? Ovatko nämä ne ilmiön huippuluvut, joiden jälkeen innostus laantuu ja alkaa kuuntelun lasku? Ainakaan Radiomedian tuore tutkimus ei anna ymmärtää näin, vaan nimenomaan päinvastoin: Neljäsosa podcastien kuuntelijoista aikoo lisätä kuuntelua kaikissa ikäryhmissä. Vain 1-6% aikoo vähentää.

Rohkenen ennustaa… tai ei se kyllä näiden tulosten valossa mikään rohkea ennustus ole, eli otetaan uusiksi: Ennustan podcasteille ja vaikuttajamarkkinoinnille erittäin valoisaa tulevaisuutta yhdessä.

Korporaatio Ei uskalla ja Aamulypsy teki Täsmäiskun

Korporaatio Ei uskalla ja Aamulypsy teki Täsmäiskun

Podcast esittelyssä: Pallokerho

Podcast esittelyssä: Pallokerho