Radioille neljäs kasvun vuosi – tästä se johtuu

Radioille neljäs kasvun vuosi – tästä se johtuu

Radiotoimiala on viimeiset vuodet ollut vahvassa kasvussa. Olemme toimialana tehneet nyt neljä vuotta peräkkäin uuden mainosmyyntiennätyksen! Viime vuonna radio nousi neljänneksi isoimmaksi mediamainonnan välineeksi tv-, online- ja printtimainonnan jälkeen.
 

Mistä hyvä vire johtuu? Miten se jatkuu? Listasimme 5 syytä menestykseen

1)      Pitkä toimilupakausi

Käynnissä oleva, ja vuonna 2019 päätökseen tuleva, toimilupakausi on alkanut vuonna 2012, eli kahdeksanvuotinen kausi on ollut toimialalle hyvä ja antanut mahdollisuuden investointeihin turvallisin mielin. Tämän toimilupakauden aikana radiobisneksestä on Suomessa tullut oikeasti ammattimaista bisnestä. Jotta vastaava kehitys jatkuisi, on toivottavaa, että seuraava timilupakausi voisi olla vielä pidempi. 10 vuoden toimilupakausi kuulostaa meistä sopivalta.

2)      Kaksi vahvaa toimijaa markkinoilla

Markkinoilla on kaksi vahvaa valtakunnallista toimijaa (Nelonen Media ja Bauer Media), ja joukko paikallisia tai osavaltakunnallisia toimijoita. Koska toimiala on keskittynyt, on se muuttanut tekemistä ammattimaiseksi ja sitä kautta investoinnit radioon ovat kasvaneet. Tämän seurauksena radion rooli mainosmediana on vahvistunut ja radiokanavatarjonta on nyt monipuolisempi kuin koskaan.

On toivottavaa, ettei markkinan luonnollista kehitystä aleta esimerkiksi toimilupakäytännöin sotkea.

3)      Audion uusi tuleminen ja seksikkyys

Podcastit ja audio ovat nyt maailmanlaajuisesti trendisanoja ja käsitteitä. Me nelonen Medialla olemme olleet alusta asti aktiivisia audion puolestapuhujia ja mm. äänisisältöpalvelu Suplamme oli rohkea, mutta oikeaksi osoittautunut, avaus tähän markkinaan. Supla on nykyään alan markkinajohtaja ja kehitys sekä panostukset jatkuvat. Ennustan, että vuosi 2018 tulee ulosmittaamaan audio- ja podcast-maailmaan asetetut odotukset.

4)      Älypuhelinten voittomarssi

Älypuhelin on ollut radiolle täydellinen kumppani. Älypuhelin kuulokkeilla on voittamaton yhdistelmä, ja nyt Suplan tai vaikkapa radiot.fi –palvelun kautta pääsee missä tahansa superhelposti käsiksi radio- ja podcast-sisältöihin. Suomessa tahtia hidasti Nokia-puhelinten valtava osuus, joka viime vuosina on murentunut. Älypuhelimen valta jatkuu myös tänä vuonna ja palvelut kasvavat entisestään.

5)      Johdonmukainen ja kärsivällinen tekeminen

Kaikki edellämainitut syyt ja seuraukset kertovat omaa kieltään radiotoimialan johdonmukaisesta alan kehittämisestä ja sisältöjen sekä myyntitarjooman jatkuvasta muokkaamisesta. Me Nelonen Medialla haluamme jatkossakin olla alan innovatiivisin ja ammattimaisin toimija. Haluamme mielellämme kuulla, mikäli sinulla on kysymyksiä tai kehitettävää toiminnassamme!

TotalAudio_share
Nelonen Median radiot vahvistavat rivejään

Nelonen Median radiot vahvistavat rivejään