Mainostajan 3 parasta tapaa hyötyä podcastien suosiosta

Mainostajan 3 parasta tapaa hyötyä podcastien suosiosta

Audio on uusi musta, sanovat jotkut, eivätkä ole siinä aivan väärässä. Meillä Suomessakin audio- ja podcast-sisältöjen kuuntelu on hurjassa kasvussa ja uusia sisältöjä syntyy päivittäin. Sisällön tekninen laatu on kirjava ja tarjontaa on monenlaista, mutta yhteistä on yleensä tekijöiden into ja asiantuntemus. Sanoisin, että käynnissä on oman urani paras aika olla kuunneltavien sisältöjen kanssa tekemisissä!

Ja aina kun kuluttaja hyötyy jonkun ilmiön kehittymisestä, on siinä myös valtava kaupallinen potentiaali. Podcastit ja audiosisällöt eivät ole poikkeus. Listasin kolme selkeää tapaa hyötyä uudenlaisesta kuuntelukuluttamisesta. Osaa on helpompi hyödyntää, ja osa taas vaatii asiaan vihkiytymistä ja todella pitkäjänteistä sitoutumista aiheen alttarille

1)      Mainoskampanja tutkitusti tehokkaassa ympäristössä, targetoiden

Esimerkiksi meidän Suplan sisältöjä käynnistetään jo yli miljoona kertaa viikossa ja käyttäjiä palvelulla on viikossa se 130 000. Tuo on jo sellainen määrä, jota kannattaa puhutella mainonnalla. Tutkimustemme mukaan mainonnan huomioarvo Suplassa on todella kova, mitä selittää ennen kaikkea se, että suurin osa kulutuksesta tapahtuu kuulokkeet päässä, jolloin keskittyminen on katkeamatonta. Toisaalta sisältö on aina itse valittua, jolloin huomio siihen on tarkempi kuin taustakuuntelussa.

Suosittelemme targetoimaan kampanjaa omalle kohderyhmälle, ja rakentamaan yksinkertaiset ja perinteistä radiomainontaa lyhyemmät spotit. Tällöin mainonta ei tunnu päälleliimatulta tai ärsyttävältä.

2)      Sisältöyhteistyö

Toinen, hieman enemmän sitoutumista vaativa, tapa on lähteä mukaan sisältöyhteistyöllä olemassa olevan sarjan sponsorointiin. Tai ei, ei ”sponsorointiin”, sillä sponsorointi on hyväntekeväisyyttä, joka tehdään pyyteettömästi mielessä kohteen auttaminen. Tämä kumppanuus perustuu mitä suurimmassa määrin mainostajan omaan hyötyyn ja tuotteiden tai palveluiden nousemiseen esille innostavalla tavalla.

Sisältöyhteistyössä valitaan mainostajan liiketoiminnan aihepiiriä ja kohderyhmää koskettava sisältö, jossa kumppani voi olla luontevasti mukana, osana sisältöä. Tässäkään ei kannata päälleliimata mitään, sillä yleisö ei ole tyhmää, vaan tunnistaa kornit vaikuttamisyritykset. 

3)      Audionatiivi, oma sisältö 

Kolmas, ja vaativin tapa, olla mukana podcast-ilmiössä on oman sisällön rakentaminen. Tämä on erittäin tehokas tapa puhutella oman liiketoiminnan kohderyhmää, mutta vaatii syvällistä ymmärrystä kuuntelijan toiveista sisällölle. Ei, et voi mainostaa tässä perinteisin tavoin, eikä yhtiön toimitusjohtajan haastattelu ole kiinnostavaa sisältöä yleensä koskaan yrityksen ulkopuolella. Olen pahoillani, mutta jos menet noihin ansoihin, heität rahasi hukkaan.

Sisällön tulee olla oikeasti kiinnostavaa ja laadukasta aihepiiristä kiinnostuneelle yleisölle. Sen tulee antaa uutta ajateltavaa, vinkkejä, tietoa, ja innostaa tai naurattaa aidosti. 
Rohkenen väittää, että tässä me Nelonen Medialla olemme oikein hyviä. Tutkimme yleisöjämme niin paljon, että tunnemme heidän toiveensa ja osaamme auttaa sinua houkuttelevan podcast-sisällön rakentamisessa. Meillä on isoja onnistumisia tämän saralla, joista esimerkkinä Möllerin kanssa yhteistyössä tehty Ratkojat Moisio & Moisala –podcast-sarja, jota voit kuunnella tästä.

Toisaalta jotkut yritykset ovat onnistuneet rakentamaan vapaasti saataville ihan omia menestyviä podcast-tuotteitaan. Nordnetin Rahapodi on tästä erinomainen esimerkki. Tämä malli on onnistuessaan parhaimmillaan hyvin toimiva, mutta vaatii tekijöiltään täyden ja pitkäaikaisen sitoutumisen. 

Siinä siis kolme selkeää ja hyvää tapaa olla mukana podcast-ilmiössä. Nämä kaikki ovat meille arkipäivää ja voimme auttaa yrityksiä pääsemään näillä keinoilla hyviin lopputuloksiin.  Audion vaikuttavuus ei ole myytti vaan koko ajan vahvistuva tosiasia, josta voi ottaa nykyistä paljon enemmän hyötyjä irti.

Mitä ajatuksia tästä herää? Pitääkö listaan lisätä neljäs ulottuvuus? Mikä? Otan mielelläni kommentteja vastaan ja keskustelen näistä aiheista. Jos haluat vain jutella ja tutustua aiheeseen lisää, niin kahvitellaan Sanomatalossa ja katsotaan löytyykö yrityksellesi audiosta kiinnostava uusi tapa lisätä liikevaihtoa.

 

90-luku on täällä taas

90-luku on täällä taas

Uusi kanavamme HitMix sai ekat tulokset, emmekä voisi olla iloisempia

Uusi kanavamme HitMix sai ekat tulokset, emmekä voisi olla iloisempia