Miksi juuri nyt on podcastien aika?

Miksi juuri nyt on podcastien aika?

Podcastit saavat palstatilaa nyt monessa paikassa, ja ainakin täällä kuplan sisällä ilmiö tuntuu vahvistuvan jatkuvalla syötöllä. No, kyllähän tutkimustulokset ja data ylipäätään tukee näkemystä siitä, että podcastien kuuntelu on jatkuvasti vahvistuva ilmiö. Viimeksi viime viikolla saatiin uutta dataa jenkeistä, missä podcast-kuuntelu jatkaa voimakasta vahvistumista ja jo 44% amerikkalaisista tunnustautuu podcastien kuuntelijoiksi

Suomessa tilanne on muuttunut kahdessa vuodessa aivan kokonaan. Kun starttasimme Suplan loppuvuodesta 2015, oli podcastien kuuntelu vasta aivan muutamien innokkaiden kuuntelijoiden juttu. Eopä sillä, ei kyllä tarjontaakaan juuri ollut, ainakaan suomenkielellä.

Me kun katselemme podcast-toimijan näkökulmasta asiaa melko läheltä, niin nyt ilmassa on kyllä orastavaa ilmiötä. Mutta mistähän moinen mahtaa johtua, ja miksi kaikki tapahtuu nyt? Listaan neljä syytä siihen, miksi podit nousevat juuri nyt.

1)      Individualistinen kulutus on megatrendi
Sisältö halutaan kuluttaa ja valita itse. Kulutusvalinnoilla paitsi muokataan omasta sisältöympyrästä sellainen, mikä miellyttää, niin myös osoitetaan omaa imagoa
 

2)      Teknologia on valmis
No, okei, ehkä on liitoittelua sanoa ”valmis”. Mikä teknologia nyt koskaan valmis olisi? Kuitenkin, nyt ollaan vaiheessa, jossa podcastien kulutus on helppoa, käy sutjakkaasti missä tahansa ja toimintavarmuus on hyvä. Näin ei todella ollut vuonna 2005, kun podcast piti ensin kotona ladata piuhalla tietokoneessa kiinni olevaan iPodiin, jotta sitä olisi voinut myhemmin kuunnella
 

3)      Tarjonta on räjähtänyt
Tuntuu, että suurin piirtein joka toinen media- tai blogivaikuttaja joko tekee tai vähintään suunnittelee podcastia. Kun on tarjontaa ja aiheen puolestapuhujia, löytyy kuluttajilta myös koko ajan enemmän intoa kokeilla. Podcastien koukuttavuus on niin kova, että usein kokeilija jää koukkuun ja hänestä tulee säännöllinen käyttäjä. Porttiteoria on totta!
 

4)      Kiire
Kellä nyt ei nykymaailmassa kiire tuntuisi olevan? Podcastit ovat oiva tapa kuluttaa sisältöjä silloin kun tekee silmillään jotain muuta. YouTubea on vaikea käyttää samalla kun lenkkeilee tai keskittyy ruuanlaittoon

Tuossa siis omia ajatuksiani ilmiön syntymisen taustalta. Jos haluat lukea, miten mainostaja voi tästä hyötyä, niin lue aikaisempi kirjoitukseni Mainostajan 3 parasta tapaa hyötyä podcastien suosiosta.

 

Onko brändisi mykkä?

Onko brändisi mykkä?

Markkinointipäällikkö haussa

Markkinointipäällikkö haussa