Onko brändisi mykkä?

Onko brändisi mykkä?

Tuli väijyttyä pari päivää Radiodaysin luennoilla. Oli hyvä palauttaa mieliin perusasioita ja kerätä inspiraatiota. Tom van der Biest (Brandy), Stuart Mays (Global, UK) ja Robert F. Potter (Indiana University, USA) ottivat omissa sessiossaan esille audion merkityksen brändityössä ja tiivistän tähän muutamia pointteja omilla mausteilla.

Tilanne on edelleen se, että vain 17 prosenttia brändeistä omaa äänistrategian eli ääni olisi oikeasti osa brändiä. Mitä olisi esimerkiksi James Bond –leffat ilman ”tin-tidi-ti-tin-tin-tin” –tunnusmusaa? Tai Star Wars ja vaikka Mission Impossible –leffat.  On selvää että pelkkä ääni ei riitä. Pitää olla logo, visuaalinen ilmentymä ja vahvat attribuutit, joiden kautta rakentaa ja rikastuttaa brändiä.

ComScore puolestaan ennustaa, että vuonna 2020 jopa 50%:a kaikista hauista tehdään ääniohjatusti.

Nyt on hyvä aika määrittää oman brändin audioilmentymä, varsinkin kun pohtii Gartnerin ennustetta, joka ilmoittaa että vuoteen 2020 mennessä 30%:a kaikista nettiselainistunnoista tehdään ilman näyttöä. ComScore puolestaan ennustaa, että vuonna 2020 jopa 50%:a kaikista hauista tehdään ääniohjatusti.

Normaalisti äänilogo pitää sisällään kolmesta kuuteen nuottia. Se ei ole ja sen ei tarvitse olla pitkä. Kun äänilogoa, tai jingleä, lähtee suunnittelemaan, on ytimessä juuri ne attribuutit, jotka muutenkin on kirjattu brändin ytimeen. Jos mukana on esimerkiksi sana tuore, auttaa jo tämä viemään äänimaisemaa haluttuun lopputulokseen.

Radiot kuulostivat monilla eri markkinoilla jossain kohtaa samanlaisilta, ainakin jinkkujen osalta. Vanha kunnon ”äf-äääm” –päätettä hoilattiin kanavasta riippumatta parilla eri variaatiolla. Nyt voisi ajatella, että sana radio kokee saman kohtalon, mutta toistaiseksi äänituotannot ovat löytäneet useimpia ja parempia variaatioita. Tässä kohtaa hyvänä vinkkinä variaation löytämiseksi on, vaikka vuoden ajat tai muuten tärkeät ajankohdat. Äänilogo saa elää esimerkiksi jouluna, Itsenäisyyspäivänä tai lätkän MM-kisojen aikana. Kaikki tietävät miten Google leikkii ja reagoi logollaan.

Hesburger käyttää uskollisesti jinkkuaan niin tv- kuin radiomainoksissaan. Se on hyvä ja tarttuva.

Hesburger käyttää uskollisesti jinkkuaan niin tv- kuin radiomainoksissaan. Se on hyvä ja tarttuva. Lisäksi käsikirjoittaja on pistänyt välillä spiikkerin hehkuttamaan loppujinkkua. Mitä muistijälkiä Hesen jinkku voisi jättää, jos siitä tuunaisi jouluversion tai edellä mainittujen lätkän MM-kisojen aikana jinkun ”laulaisi” hallillinen kiekkokansaa, hokiurut taustalla?

Myös spiikkeri tai spiikkerit ovat oleellinen osa äänistrategiaa. Lapsuudesta muistan edelleen Volvo-mainokset ja juuri syvän, tummanpuhuvan spiikkerin ansiosta. Se sopi brändiin, jonka ytimessä oli silloin sana turvallisuus. Tänä päivänä kehotetaan enemmän pohtimaan hahmoa. Spiikkeri voi olla kuka tahansa, mikäli hahmona sopii kokonaisuuteen. DNA:n Elämä on –slogan on tästä yksi parhaista esimerkeistä. Ensinnäkin jos sitä ei olisi sanottu ääneen, tuskin siitä olisi tullut hokemaa. Lisäksi sloganin sanoi eri tavis, hieman eri tavalla, hahmon kautta. Loistavaa irrottelua ja slogan elää edelleen.

Indiana Universityn tutkimuksessa kävi ilmi, että ihminen reagoi paremmin kun vähänkin pidemmässä äänimainoksessa käytetään kahta eri spiikkeriä ja taustalla musiikki vaihtuu ainakin kertaalleen. En epäile tieteellistä tutkimusta, mutta tuossa on vain yksi työkalu millä herättää huomiota maailman viestivirrassa. Jos on hyvä käsikirjoitus, siihen sopiva audiomaisema, niin kyllä yhdelläkin spiikkerillä pärjää. Pitää vain löytää se oma ääni, Darth Vader olis kova.

Coca-Cola toimii myös loistavana esimerkkinä audion käyttäjänä. Vaikka mainosten biisit vaihtuvat, niin kaikkiin spotteihin on ”aina” sisälletty seuraavat äänet: tölkin/korkin avaus, jääpalojen kolahdus lasiin, kuplat kun juomaa kaadetaan lasiin ja se legendaarinen ”aah” –nautintovoihkaisu. 

Listasin alkuun niitä leffoja. Laita nyt silmät kiinni ja kokeile tuleeko mieleen seuraavien brändien äänilogot/maisemat:

  • McDonald´s
  • Radio Aalto
  • Hesburger
  • Netflix
  • Aamulypsy
  • Haluatko miljonääriksi?
  • TVOF
  • Lotto (se arvontamusa)
  • Burana

Ja nyt sitten mietit miltä edustamasi brändi kuulostaa. Onko se mykkä?

Millainen kilpailukonsepti toimii radiossa? 5+1 ajatusta suunnittelun tueksi

Millainen kilpailukonsepti toimii radiossa? 5+1 ajatusta suunnittelun tueksi

Miksi juuri nyt on podcastien aika?

Miksi juuri nyt on podcastien aika?