Rock-risteilyt loivat pohjan kasvavalle tapahtumatoiminnalle

Rock-risteilyt loivat pohjan kasvavalle tapahtumatoiminnalle

Sanomatalosta lähetettiin viime viikolla tiedote joka alkoi näin: Sanoma Media Finland ostaa Suomen suurimpiin tapahtumajärjestäjiin kuuluvan N.C.D. Production Oy:n ja sen konserniyhtiöiden festari-, konsertti- ja risteilyliiketoiminnan ja liittää sen osaksi Nelonen Mediaa. Liiketoimintakauppa tekee Nelonen Mediasta Suomen suurimman viihdetalon. Meidän sisäisessä henksuinfossa tunnelma oli paikoin jopa riehakas, muistaakseni viidet eri aplodit.

Kaupalliset radiokanavat ovat olleet aina vahvasti mukana erilaisissa konserteissa ja festivaaleissa. Jonkun kanavan logo on poikkeuksetta mukana keikkajulisteessa ja kanavat pyörittävät edelleen ahkerasti lippukisoja kuuntelijoilleen. Sama ilmiö niin meillä kuin maailmalla. Musiikki yhdistää tapahtumia, kanavia ja niiden yleisöjä tai pikemminkin faneja.

Nelosen radiot ryhtyi järjestämään Radio Rock -risteilyjä vajaa kymmenen vuotta sitten. Ensimmäisellä kerralla laiva oli lastattu Peer Guntillä, 69 Eyesillä, Herra Ylppö & Ihmisillä, Kotiteollisuudella ja Doom Unitilla.

”Risteilyt otettiin suurella  innolla vastaan sekä artisti- että yleisöpuolella. Markkinoilla oli aika pitkään ollut tyhjiö, jota tultiin täyttämään ja vielä ison brändin kanssa. Aikaisemminhan oli joitakin satunnaisia yrityksiä ollut järjestää laivalla aikuisten rokkifestareita, mutta syystä tai toisesta niitä ei toviin ollut järjestetty. Ensimmäiset 10 risteilyä myytiin minuuteissa loppuun ja vieläkin myydään ”ei oota”. Mikäs siinä – monta bändiä, nukkumapaikka, lämmin suihku, kylmää juomaa, hyvää seuraa, sisävessa ja Rockin mainio henkilökunta – siis kaikki mitä aikuinen haluaa festivaalilta”, fiilistelee Nelosen musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä.

Mikko on ollut rakentamassa risteilyjä alusta alkaen ja vastaa edelleen kaikista Nelosen radioiden tapahtumien artistibuukkauksista. Toukokuussa on muuten 25. Radio Rock-risteily.

Radio Rock -risteily helmikuussa 2015.

Radio Rock -risteily helmikuussa 2015.

Rock-risteilyn kylkeen on kasvanut Radio Suomipop –risteilyt, erilaiset erityiskonsertit, joita on tuotettu yhteistyössä bändien kanssa. Listataan tähän vaikka Apulannan Jäähallikeikat, Popedan Hartwall Arena veto ja Yön Metro Areenan juhlakonsertit. Idea noissa yhteistuotannoissa ja risteilyissä on muuten se, että riskejä otetaan ja jaetaan, samalla myös tuottoja. Viimeisen kolmen vuoden aikana olemme panostaneet tapahtumiin entistä enemmän. Osaaminen on kasvanut kaikilla osa-alueilla ja samalla halu ottaa seuraava askel. Otetaas taas pätkä tiedotteesta:

Nelosen tapahtumaliiketoimintaa pyörittämään perustetaan uusi yhtiö Nelonen Media Live Oy, josta Sanoman omistusosuus on 60 prosenttia. Kaupassa siirtyvät tunnetuimmat festarit ovat Suomipop Festivaalit, Iskelmä Festivaali, Tammerfest, kaksikymmentä vuotta täyttävä Suomen vanhin juhannusfestivaali Himos Juhannus, RMJ Raumanmeren Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival. Mukana on myös tänä vuonna esimerkiksi yhteistuotantona toteutettavat Nightwishin konsertti Lahdessa ja Popedan stadionkonsertti Tampereen Ratinassa. Lisäksi kauppaan kuuluvat suositut Abi- ja Goom –opiskelijaristeilyt.

Komia lista ja nyt ollaan uuden äärellä. Jatkossakin tapahtumat vaativat hyvän sisällön, ihan kuten radiokanavat. Päivän päätteeksi yleisö päättää ostaako liput tai kääntääkö kanavalle. Mielenkiintoista on myös se, että tapahtumien ja radioiden tutkimusdatoja päästään ensimmäistä kertaa hyödyntämään ja vertailemaan yhdessä. Toimii varmasti hyvänä työkaluna molemmille.

Päätetään tämä postaus vielä yhteen lainaukseen tiedotteesta:

”Nelonen Mediassa on musiikin ympärille luotu uudenlainen toimintamalli, jossa radiokanavat, tv:n musaohjelmat, persoonat ja nyt myös entistä enemmän live-tapahtumat toimivat saumattomasti yhdessä. Uskomme aidosti kotimaisen viihteen merkityksellisyyteen ihmisten arjessa – erityisesti se näkyy livetapahtumien suosion kovassa kasvussa. Tulevaisuudessa haluamme tehdä yhteistyötä monipuolisesti eri tapahtuma-alan toimijoiden kanssa ja hakea myös täysin uudenlaisia liiketoimintamalleja”, kommentoi Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.

Lue koko tiedote tästä!

Podcast-kulutuksen kasvu jatkuu USA:ssa

Podcast-kulutuksen kasvu jatkuu USA:ssa

Kuuntelu liikuttaa mainosrahaa nyt kaikkialla

Kuuntelu liikuttaa mainosrahaa nyt kaikkialla