Audionatiivi – mikä se on?

Audionatiivi – mikä se on?

Asiakastilaisuuksissamme puhumme usein Audionatiivista jännittävänä markkinointiviestinnän muotona. Meillä onkin vahva usko siihen, että parhaimmillaan Audionatiivilla voi saada tosi voimallista asiakaskäyttäytymistä aikaiseksi. Tässä mainosmuodossa on kuitenkin joukko sudenkuoppia, joihin on helppo kompastua. Yritetään tässä määritellä vähän tarkemmin sitä, mikä tää juttu on, miten Audionatiivi tehdään oikein ja miten se olisi tehokkainta.

IAB:n ohjeissa natiivimainonta määritellään näin

Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle.

Nativiimainonta on

• maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa

• median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä

• median sisältöelementtien kaupallistamista

 

Kun me puhumme Audionatiivista, tarkoitamme sillä Suplan mainosmuotoa, jossa asiakkaan liiketoiminta-alueen ympärille rakennetaan podcast-sarja, joka sitten julkaistaan Suplassa kuluttajien ulottuville. On tärkeää huomioida, että yrityksen toimitusjohtajan haastattelu tai perinteisen mainostyylin ymppääminen ohjelmamuotoon, Audionatiiviin, ei toimi. Olen pahoillani, mutta ketään ei kiinnosta. Toimiakseen Audionatiivi-podcastin tuleekin olla oikeasti ja aidosti lisäarvoa tuottavaa ja kuluttajaa kiinnostavaa. Sellaista sisältöä, joka voisi olla olemassa ilman mainostajan yhteyttäkin.

Muistetaan 5 pointtia Audionatiivista:

1)      Sisällön oltava oikeasti kiinnostavaa kohderyhmälle. Ei mainontaa, vaan sisältöä

2)      Podcast-sisällöillä on pitkä häntä, ja ihmiset tottuvat kuuntelemaan tiettyjä sarjoja viikoittain. Kannattaa pohtia, voisiko Audionatiivi-pelissä olla pitkään? Kuukausia tai jopa vuosia siis

3)      Audionatiivi-pakettiin kuuluu meillä myös ohjauksia sisällön pariin muualta Sanoman verkostosta

4)      Suplan soittimella oman Audionatiivi-sisältönsä voi myös upottaa omille verkkosivuilleen

5)      Audionatiivi on vielä täysin alihyödynnetty keino joten tämän avulla pääsee erottautumaan hyvin

Jos Audionatiivi kiinnostaa, niin aletaan yhdessä pohtia, mitkä asiat yrityksesi tarjoamissa tuotteissa tai palveluissa, ja niiden käytössä tai aihepiirissä ovat niitä, jotka ihmisiä kiinnostavat? Mistä asioista voimme tehdä kiinnostavaa tai hyödyttävää ohjelmasisältöä? Voivatko ihmiset oppia uutta aihepiiristä? Entä viihde, voimmeko luoda hauskan konseptin aiheen ympärille?

Autamme mielellämme näiden konseptoinnissa ihan alusta alkaen, joten jos kiinnostaa, niin yhteys myynnin kautta vaikka Kassuun (Head of radio Kasper Kahila) ja hierotaan yhdessä homma kasaan.

Podcast-trendit ympäri maailmaa – futurologin väkevä esitys

Podcast-trendit ympäri maailmaa – futurologin väkevä esitys

Total Audio seurantaan Facessa

Total Audio seurantaan Facessa