Podcastien koukuttavuus samaa luokkaa Youtuben kanssa!

Podcastien koukuttavuus samaa luokkaa Youtuben kanssa!

Tiedän, väite on kova. YouTube koukuttaa käyttäjänsä sisältöjen ääreen mielettömän hyvin. Se on maailman toiseksi käytetyin hakukone, Googlen jälkeen, ja palveluun ladataan 300 tuntia videota joka ikinen minuutti. Näyttää siltä, että varsinkin nuoremmissa kohderyhmissä ei vaan tunnuta saavan tarpeeksi tubevideoiden katsomisesta. Mutta arvaa mitä? Sama näyttäisi pitävän paikkansa myös podcastien suhteen.

Me Nelonen Medialla tutkimme koko ajan ja kaikkea: radioitamme, musiikkia, podcasteja, Suplaa, brandeja, mainontaa, ihan kaikkea. Teemme esimerkiksi jatkuvaa branditutkimusta, jonka tuloksia seurataan kuukausittain, mutta hetki sitten saimme pureskellun raportin vuodesta 2017, ja haluan nostaa sieltä podcasteja koskevaa tietoa esiin.

Tällä graafilla kuvataan palveluiden koukuttavuutta ja katsokaas tuloksia:

Suplan koukuttavuus.JPG

Pystyakselilla kuvataan palvelun koukuttavuutta, eli sitä miten tärkeä mitattu palvelu on sen käyttäjille. Vaaka-akselilla taas kuvataan palvelun käyttäjämäärää. Paras paikka olla on tuo oikea yläkulma, eli Tubella on hommat jiirissä. Suplalla on tietenkin vähemmän käyttäjiä kuin YouTubella, mutta se, mikä meitä lämmittää on Suplan nouseminen koukuttavuudessa samalle tasolle Tuben kanssa. Se on aika kova todiste podcastien ja Suplan merkityksestä. Ihmiset siis todella viihtyvät podcastien parissa pitkään ja kun podcast-kuluttamisen oppivat, tulee siitä säännöllinen tapa. Nuo muut mustat pisteet ovat toisia palveluita tai ihan radiokanavia. Poistimme graafista muut brandinimet.

Suplan kohdalla olemme seuranneet mielenkiinnolla myös toista mittaria: Keskimääräisen session kestoa palvelussa. Kun aloitimme, yksi käyttökerta Suplassa kesti keskimäärin 43 minuuttia. Sitten se nousi 45 minuuttiin. 48 minuuttiin. Ja tällä hetkellä keskimääräinen käyttökerta Suplassa kestää 49 minuuttia (lähde: GA, session keskimääräinen kesto viimeiset 28 päivää). Tämä kehitys siis samaan aikaan kun käyttäjämäärä on noussut nollasta 350 000 uniikkiin käyttäjään kuukaudessa.

Tässä ympäristössä on mainostajankin hyvä toimia. Jos haluat tietää, miten mainostaja hyötyy podcastien suosiosta ja koukuttavuudesta, lue kirjoitukseni aiheesta tästä. Jos haluat lukea muut kirjoitukseni, pääset niihin tästä.

Total Audio seurantaan Facessa

Total Audio seurantaan Facessa

Veikkausliiga alkaa – Radio Suomipopin uusi Tutkapari elää mukana

Veikkausliiga alkaa – Radio Suomipopin uusi Tutkapari elää mukana