Millainen kilpailukonsepti toimii radiossa? 5+1 ajatusta suunnittelun tueksi

Millainen kilpailukonsepti toimii radiossa? 5+1 ajatusta suunnittelun tueksi

Luovat toteutukset ja kilpailupromootiot ovat tuttua sisältöä lähes kaikilla kanavilla. Osan toteutuksista kanavat suunnittelevat omista lähtökohdistaan, osana kanavan sisältöä. Osa taas toteutetaan yhdessä mainostaja-asiakkaan kanssa, usein radiokanavan ideoimana ja kanavan sisältöön sovittamana. Joskus mainostaja haluaa näissä toteutuksissa myös sitoutua tiettyyn radiopersoonaan, se jos joku on vaikuttajamarkkinointia ja erittäin tehokasta.

Oli lähtökohta luovalle toteutukselle tai kilpailupromootiolle sitten mikä tahansa, on muutamia asioita, jotka kannattaa huomioida keissiä suunniteltaessa. Osa nyt listaamistani huomioitavista asioista tulee suoraan parin viikon takaa Radiodays-seminaarista Wienistä, missä Niall Power listasi 10 parasta promootiota ja mikä niille on luonteenomaista. Lisään Niallin huomioihin omia näkemyksiäni mukaan, ja näin saadaan yhteistyössä kasaan 5+1 ajatusta hyvästä luovasta toteutuksesta radiossa..

  1. Luovan toteutuksen täytyy saada yleisö innostumaan ja puhumaan siitä
  2. Kilpailumekaniikka, säännöt, tulee olla ilmiselvä ja yksinkertainen. Yleisön pitää heti tajuta, miten toteutus etenee
  3. Kilpailun ja palkinnon on oltava relevantteja kyseisen kanavan yleisölle. Nuorisokanavalla ei kannata tehdä luovaa toteutusta henkivakuutuksen ympärillä
  4. 360-efekti, luovan toteutuksen tulee näkyä kaikkialla, missä kanavan yleisö kohtaa kanavan sisällöt
  5. Toteutuksen on hyvä kulminoitua isoon kliimaksiin, johonkin mitä kohti toteutusta viedään pitkin matkaa

Extra:   Toteutuksen ei tarvitse olla pitkäkestoinen. Usein hyvin tehokas viikon tai kahden toteutus on hyvä vaihtoehto. Maailmasta on tullut nopeampi ja ärsykkeitä on niin paljon, että lyhyempikestoinen, mutta täysiä tehty, saa todennäköisemmin paremmin yleisön huomion


Tärkeää on muuten myös se, miltä brandisi kuulostaa ja onko sillä oma ääni. Voi olla, että sinunkin yritykselläsi on tarkka graafinen ohjeisto, mutta miten on äänen kanssa? Suvannon Jussi kirjoittaa asiasta hyvän yhteenvedon jutussaan Onko brandisi mykkä?

Veikkausliiga alkaa – Radio Suomipopin uusi Tutkapari elää mukana

Veikkausliiga alkaa – Radio Suomipopin uusi Tutkapari elää mukana

Onko brändisi mykkä?

Onko brändisi mykkä?