3 tapaa tehdä aamushow

3 tapaa tehdä aamushow

Radion aamuohjelma on perinteisesti kanavan tärkein ohjelma, eikä se ole mihinkään muuttunut digiaikanakaan. Sen pariin kanavalle tullaan aamulla päivän alkaessa, ja jos show on hyvä, se saattaa siivittää viihtymään samalla taajuudella koko päivän. Tämän päivän aamuohjelmisto radioissa, niin meillä Nelonen Mediassa, kuin muillakin toimijoilla on takuulla laadukkainta, mitä maassamme on koskaan kuultu. Aamuohjelmia vetävät isot tähdet ja tekemisen malli on ammattimaisempaa kuin koskaan ennen. Tai malli ja malli, kenties pitäisi ennemmin puhua tekemisen malleista, sillä jokainen ohjelma on omanlaisensa ja suunniteltu eroamaan muista monin eri tavoin. Tarkastellaan kolmea erilaista radion aamushowta, joita meillä Nelonen median radiokanavilla aamuisin tehdään.

1)      Aamulypsy (Radio Suomipop)

Anni_Juha_Jaajo_01_podi.jpg

Kaikkien aikojen kuunnelluin kaupallisen radion aamuohjelma, joka tavoittaa parhaimmillaan lähes puoli miljoonaa suomalaista yhden aamun aikana. Jaajo Linnonmaa vetää tätä orkesteria uniikilla tyylillään yhdessä Anni Hautalan ja Juha Perälän kanssa. Aamuohjelmista puhuttaessa viitataan usein tekijöiden väliseen kemiaan ja eräänlaiseen tekijään x, selittämättömään karismaan, joka tekijöistä huokuu. Molemmat seikat ovat poikkeuksellisia Aamulypsyn tapauksessa.  Kilsoja on takana jo sen verran, että välillä tuntuu kuin tämä kolmikko toimisi yksillä aivoilla, joissa on vain kolme keskenään hyvin erilaista puolta.

Aamulypsy on rohkea ja hauska. Sen tavoite on olla ”Hauskempien arkiaamujen puolesta”, eli ohjelma nojaa vahvasti huumoriin. Se aiheuttaa myös vastareaktioita, sillä kun mikään ei ole pyhää tai suojassa komedialta ollaan väistämättä välillä törmäyskurssillakin.

Lypsyä on hankala selittää, sillä ohjelman suosio ei perustu tarkasti tutkittuun ja määriteltyyn formaattiin, vaan se nojaa nimenomaan tämän kolmikon uniikkeihin persooniin ja siihen matchiin, jonka he keskenään saavuttavat. Heillä kolmella vain ”klikkaa”.


2)      Korporaatio (Radio Rock)

Korporaatio_1920x1080_podi.jpg

Harri Moision ja Kim Sainion juontama Korporaatio tehdään miehille, kuten koko Radio Rock –kanavakin. Ohjelma yhdistää yleissivistykseltään verrattoman Moision katujen jätkän, Sainion, maailmankuvaan. Korporaatio on tullut tunnetuksi tiukoista ajankohtaishaastatteluistaan, joihin saadaan, ehkä juuri niiden tyylin vuoksi, usein houkuteltua haastateltavat niiden kaikkein polttavimpien yhteiskunnallisten aiheiden takaa.

Ohjelmaa leimaa asenne, jossa mitään ei vastaanoteta itsestäänselvyytenä, eikä ketään päästetä helpolla. Tätä yleisö rakastaa. Juuri se jäljittelemätön asenne, selittämätön peräänantamaton tapa, jolla Korporaatiossa suhtaudutaan maailmaan, uutisiin ja totuuteen, on tehnyt Korposta 25-44-vuotiaiden miesten suosikkiaamuohjelman.

Ehkä hienointa Korpossa on sen tarjoama samaistumispinta: Harri ja Kim ovat ihan tavallisia miehiä, joilla on elämässään ihan tavallisia iloja ja suruja. He osaavat olla radiossakin täysin aitoina itsenään ja sitä me kuulijat rakastamme.


3)      Dynastia (Radio Aalto)

Dynastia_2017.jpg

Edellisen eräänlainen vastakohta on Radio Aallon arkiaamuissa kuultava Dynastia. Sen on tarkoitus houkutella kanavalle 25-44-vuotiaita naisia ja tarjota heille pureskeltavaa päivään. Kimmo Vehviläisen kanssa studiossa ovat Hanna Kinnunen sekä Jarkko Valtee, joka tosin ei osallistu ihan jokaiseen aamulähetykseen. Ohjelman taustalla toimii, ja usein kyllä myös lähetyksessä mukana, Sohvaperunat-ohjelmasta tuttu Jari Peltola.

Dynastia pyrkii suunnittelemaan sisällöt niin, että niistä olisi hyötyä, iloa tai ajateltavaa nimenomaan sille kohderyhmän ruuhkavuosia elävälle naiselle. Kaikkia koskettavat isot yhteiskunnalliset aiheet ovat mukana, mutta myös koskettavat, tunteisiin vetoavat ihmisten oikeat tarinat ovat Dynastialle tärkeää materiaalia. Sen parissa voi nauramisen lisäksi joskus myös itkeä.


Aamulypsy, Korporaatio ja Dynastia ovat siis kolme kokonaan erilaista aamuohjelmaa, jotka yhdessä keräävät peräti 55% kaikesta kaupallisten radiokanavien aamukuuntelusta 25-44-vuotiaiden kohderyhmässä

(arkipäivät klo 6-10, KRT 1-3/2018). 


Kaupallisesti näillä kolmella saa siis Suomen aamukuuntelun tässä kohderyhmässä aika hienosti haltuun. Ne myös osoittavat, että onnistuneen aamushown voi tehdä monella eri tavalla, eikä tässä vielä edes otettu kantaa musiikin laatuun ja määrään, joka kuitenkin edelleen määrittää radiokanavan suosiota käänteentekevällä tavalla. Aamu on radion kuningaslaji ja määrittää kanavan rytmin koko päivään. Jos aamu ei rokkaa, on hankala onnistua kanavakokonaisuudessakaan. Aamulla myös mainostajan viesti on erityisen tehokas: Aivojamme ei ole vielä kuormitettu tuhansilla päivän mittaan kohtaamillamme viesteillä. Tätä mainostajan kannattaa ihan tosissaan pohtia.

 

Toivotamme loistavia aamuhetkiä loistavien aamuohjelmien parissa!

 

Kaalimato ja Radio Rockin Naku-uinti

Kaalimato ja Radio Rockin Naku-uinti

Radio Suomipop korkkaa kesän Kaisaniemessä 12. kesäkuuta

Radio Suomipop korkkaa kesän Kaisaniemessä 12. kesäkuuta