Miten kesähitti syntyy?

Miten kesähitti syntyy?

Kesähitti on paitsi suosittu biisi, myös ilmiö ja käsite."Mikä tekee kesähitin" on suosittu aihe medioissa kesän kynnyksellä. Tämä on minusta hieno asia, sillä musiikkifanaatikko ilahtuu kun biisit kelpaavat julkisen keskustelun aiheeksi ­- yleensä kun puhutaan mielummin artistien yksityiselämästä tai tuloista. Kesähiteissä tuntuu olevan siis jotain sellaista, joka kaipaa määrittelyä erillisenä ilmiönä. Kyseessä ei ole vain hitti - suosittu biisi - joita radioaalloilla syntyy läpi vuoden. Kesähitiltä odotetaan jotain enemmän.

Aiemmassa työpaikassani tutustuin varsin läheltä eri maiden hittimusakulttuureihin. "Kesähitti"-käsite on kyllä tuttu varsinkin länsimaissa, mutta kokemukseni perusteella väittäisin, että Pohjoismaissa sanalla on eniten painoarvoa. Tästä on helppo vetää yhtäläisyysmerkkejä kesän lyhyyteen meidän leveysasteillamme. Ihmiset lataavat paljon odotuksia kesään, joten kesähittien funktio on lisätä todennäköisyyttä kesämuistojen syntymiselle. Musiikki ja melodiat tarttuvat aivoihin herkästi, ja kesämökin harjakaiset jäävät paremmin mieleen, jos Valvomon Mikä kesä? sattui soimaan juuri silloin radiosta.

Jos olemme yhtä mieltä siitä, että kesähiteillä on suurempaa kulttuurista merkitystä kuin muiden vuodenaikojen hiteillä, ja että niiltä odotetaan tiettyjä ominaisuuksia joita muilta hiteiltä ei, voidaan palata kysymyksenasetteluun.

Kesähittien elementtejä ei ole vaikea bongata. Biisin pitää olla pirteä, mielellään myös vähän hölmö. Se voi mielellään viitata kesäisiin tekemisiin tai luontoon. Juhliminen ja kohtuullinen alkoholinkäyttö ovat myös hyviä aiheita. Kertosäe on aina hittibiisin tärkein elementti, mutta kesähiteissä se on sitä korostetusti. Kertosäkeen pitää olla helposti tarttuva. Siinä pitää olla hoilauspotentiaalia, sillä kesähittiä pitää pystyä laulamaan muutkin kuin absoluuttisella sävelkorvalla varustetut kansalaiset. Rytmiikkaa saa olla, esimerkiksi lattarirytmit ovat suosittuja tässä tarkoituksessa.

Tärkeintä kesähitissä kuitenkin on se, että biisi tunnetaan koko Suomessa. Kollektiivinen hetki festivaaliyleisössä jää syntymättä, jos vain joka kymmenes kuulija tuntee potentiaalisen kesähitin. Sama pätee nostalgia-aspektiin. Muistot ovat henkilökohtaisia, mutta yhteistä omaisuutta niistä tulee vasta sitten, kun riittävän suuri osa pystyy samaistumaan. "Se oli se kesä kun Kasmirin Vadelmavene soi kaikkialla".

Viimeistään tässä kohtaa tarvitaan radiota. Vain isojen kaupallisten radiokanavien tutkimusdataan pohjaava voimasoitto varmistaa, että kesähitti on kaikkien huulilla. Toiveikkaita yrittäjiä on tietysti moninkertainen määrä, mutta jälkikäteen tarkasteltuna kesähittejä jää kultakin vuodelta mielen kahdesta kolmeen. Riippumatta siitä mistä nämä biisit on ensimmäiseksi löydetty, vasta radiosoitto on sinetöinyt niiden statuksen.

Jos siis haluat tietää mikä on tämän kesän kesähitti, kuuntele radiota. Se onnistuu esimerkiksi Suplan kautta.

Lisää HitMixiä, Helmiradioo ja Radio Rockia!

Lisää HitMixiä, Helmiradioo ja Radio Rockia!

Torille: Radio Suomipop palasi kaupallisten radioiden tavoittavimmaksi!

Torille: Radio Suomipop palasi kaupallisten radioiden tavoittavimmaksi!