Kesä on radion aikaa, näin mainostaja hyötyy siitä

Kesä on radion aikaa, näin mainostaja hyötyy siitä

Ihanaa, nyt se kesä alkaa! Tällä viikolla sääennuste lupailee loistavia kelejä ja joku on meinannut ennustaa etelään jopa hellerajan rikkoutumista. Viimeistään tässä kohtaa on mielessä jo kesäloma ja suunnitelmat loman viettoon. Mainostajan kannalta kesä on kulta-aikaa: Kuluttajat rentoutuvat, kesälomarahat polttavat taskussa ja kaikkee hienoo haluttais tehdä. Tällaiselle kuluttajalle pitää saada oma viesti läpi ja mieluiten siinä oikeassa paikassa, ja radio voi auttaa.

Sanoman mediasivuille koottiin tietoa kuluttajan liikkeistä kesäkuukausina, ja tää kantsii kattoo läpi.

Kuluttajan-kesa-infograafi.png

 

Missä radio sitten astuu kuvaan mukaan? No, ensinnäkin radiota kuunnellaan todella paljon kesällä. Radion osuus kuluttajan mediankäytöstä kasvaa kesällä. Radio on mukana kun liikutaan ja se on seurana kun vietetään aikaa ulkona. Ja muistetaan myös, että melkoinen joukko suomalaisia on ihan normaalisti töissä kesälläkin. Mutta käydään kohta kohdalta yllä oleva kuva läpi.

1) Kesällä suomalainen siis matkustaa paljon. Kotimaan matkailu toteutetaan usein autolla, jossa seuraa pitää tietenkin radio. Tämä on loistava mahdollisuus puhua kuluttamaan valmiille lomalaiselle. Myös ulkomaanmatkoja tehdään, joten niitäkin kannattaa mainostaa. Kesän kelit vaikuttavat menekkiin paljon

2) Suomalaiset myös veneilevät kesällä paljon (talvella se olisi hieman hankalaakin, heh heh). Radio on hyvä kaveri myös veneilijälle. Sääennuste on kirjaimellisesti elintärkeää tietoa, ja hyvä musiikki luo tunnelman myös veneretkille

3) Mökkikansaahan me olemme. Ja vaikka sitä omaa mökkiä ei olisikaan, niin ystävän tai sukulaisen mökillä vierailu kuuluu monen kesään. Mökit sijaitsevat usein ruuhka-alueiden ulkopuolella ja joku voi ajatella, ettei radio välttämättä kuulu mökillä. Tämän päivän mökit ovat kuitenkin varusteltuja ja jo 30% mökeistä on internet-yhteys. Ja vaikka ei olisikaan, älypuhelin tuo esimerkiksi Suplan kautta radiot ja podcastit osaksi mökkielämää

4) Kesä on juhlien aikaa ja juhlien järjestämiseen käytetään kesällä paljon rahaa. Mahtava tapa puhutella tätä kohderyhmää on vaikkapa tehdä radiossa luova toteutus, jossa vaikkapa autetaan kuuntelijaa juhliensa järjestämisessä, tai järjestetään puutarhajuhlat, kuten tällä hetkellä teemme Radio Aallon ja Hong Kongin Puutarhajuhla-erikoisratkaisussa

5) Kyllähän hyvä ruoka kuuluu kesään. Kaikki maistuukin paremmalta, kun sen grillaa ja syö ulkona puutarhassa. Ja mistä ruoka hankitaan? No, ruokakaupasta tietysti. Ja millä ruokakauppaan mennään? No, autolla tietysti. Ja mitä siellä on autossa on seurana? No radio, tietysti. Radion kautta voi siis vaikuttaa kuluttajan ruokaostospäätökseen juuri ennen ostotapahtumaa

Radio siis kuuluu vahvasti suomalaisen kesään. Nyt on aika ottaa mahdollisuudesta hyöty irti. Radion, ja muiden Sanoman medioiden kesäedut, ja lisää tietoa löydät  Miksi kesällä kannattaa mainostaa –artikkelista Sanoman mediasivuilta.

Radio Suomipop korkkaa kesän Kaisaniemessä 12. kesäkuuta

Radio Suomipop korkkaa kesän Kaisaniemessä 12. kesäkuuta

Suplan kevät lukuina, 8 faktaa

Suplan kevät lukuina, 8 faktaa