Auton audioviihdejärjestelmät kehittyvät, ja kiinnostus niihin kasvaa

Auton audioviihdejärjestelmät kehittyvät, ja kiinnostus niihin kasvaa

Yksi radiosisältöjen suosituimmista kuuntelupaikoista on auto. Autoillessa huomio tulee olla liikenteessä ja tiessä, mutta samaan aikaan korvat jäävät vapaaksi viihdekäyttöä varten. Pelkkä tyhjyyttään kumiseva ja rengasmelulla täytetty auto on tylsä paikka ja radion tai podcastien seura saa matkan kulumaan nopeammin ja ajan voi käyttää hyödyksi.

Autojen viihdejärjestelmät ovat kehittymässä nopeasti ja esimerkiksi podcastien kuuntelu on monelle jo osa autoilukokemusta. Kysyimme järjestelmien saatavuudesta ja autonostajien kiinnostuksesta näitä kohtaan joidenkin automerkkien edustajilta, ja vastaus oli yksimielinen: Kiinnostus kasvaa, ja uudet järjestelmät ovat tulossa vauhdilla autoihin.

Esimerkkinä uudenlaisesta auton viihdejärjestelmästä on Applen Carplay, joka käytännössä peilaa käyttäjän iPhonesta Carplay-yhteensopivat sovellukset käytettäväksi suoraan auton viihdenäytöltä ja auton ohjaimilla. Kokemus on hieno, ja käyttö intuitiivisen helppoa. Käytännössä kaikki se kuunneltava sisältö, joka älypuhelimessa on tarjolla, tulee näin saataville helpolla tavalla autoon. Sisältöjä ohjataan auton järjestelmillä, eli kokonaisuus on eheä.

Ja yleisiä nämä siis ovat jo uusissa autoissa. Näin automerkeiltä vastattiin kysyttäessä, mikä osuus myydyistä autoista on Carplay-varustettuja?

Pekka Koski, Veho: Noin 50% lisävarusteena ja vakiona S-sarjassa. Muihin mallisarjoihin varuste tulee vakioksi mallimuutosten myötä.

Riitta Karjalainen, K Auto Oy: Myydyistä Volkswageneista n. 85% on tällä hetkellä (vakio- tai lisävarusteena) varustettu App-Connect älypuhelinliitännällä  sis. Apple CarPlayn ja Googlen Android Auton. Audilla n. 40 % asiakastilauksista on tilattu sisältäen Smartphone interface -järjestelmän (Apple Carplay/Android auto) ja Seatilla lisävarusteena n. 30% asiakastilauksista tänä vuonna.

Kari Aalo, ŠKODA: N. 85 %:ssa Škodan myydyistä autoista on jo vakiona CarPlay, MirrorLink & Android Auto -tuet.  

Tuomas Erma, Renault: Renaultin kohdalla peilaustoiminnot eivät ole olleet lisävarusteena saatavilla, vaan ne tulevat osaan multimediajärjestelmistämme vakiovarusteeksi. Muutos tapahtuu mallikohtaisesti vaiheittain viime ja tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä Carplay ja Android Auto -tuet ovat vakiovarusteina Espacessa ja Koleoksessa.

Kaikki vastaajat toteavat, että kiinnostus auton uusia viihdejärjestelmiä kohtaan on jatkuvassa kasvussa ja erityisesti kiinnostus korostuu nuoremmissa auton ostajissa. Kuten olemme aiemminkin kirjoittaneet, on tämä osa muutosta, jossa podcastienkin kuuntelusta tulee valtavirtaa. Teknologia vie kuluttajien käyttäytymistä uuteen suuntaan, ja autosta tulee sisältöjen kulutuspaikkana entistäkin kiinnostavampi. Ja monipuolisempi.

Radion asema autossa on vahva näiden järjestelmien yleistyessäkin. Esimerkiksi Radiomedian ja YLEn teettämässä tutkimuksessa selvisi, että 80% kuluttajista haluaa radion osaksi autoilukokemustaan. Tutkimukseen vastanneista 72 prosenttia ei edes harkitsisi ostavansa sellaista autoa, jossa ei ole mahdollisuutta radionkuunteluun. 

Kuuntelumahdollisuudet siis monipuolistuvat kaikkialla ja kukas on taas voittaja? No tietenkin kuluttaja, ja fiksu mainostaja, joka ottaa tästä hyödyn irti. Esimerkiksi nyt kesällä kaikki voittavat, kun radion kuuntelu kasvaa ja esimerkiksi Juhannusliikenne tuo radion pariin 4,1 miljoonaa suomalaista! 

 

Nyt on kuumaa: Reginan eroottiset tarinat saivat uuden elämän audiona

Nyt on kuumaa: Reginan eroottiset tarinat saivat uuden elämän audiona

Juhannuksen menoliikenne tuo radion pariin 4,1 miljoonaa suomalaista

Juhannuksen menoliikenne tuo radion pariin 4,1 miljoonaa suomalaista