Miten kaupallinen radio voi reagoida uuteen musiikkiin?

Miten kaupallinen radio voi reagoida uuteen musiikkiin?

Netissä on kiertänyt tiuhaan tahtiin videovuokraamojen ja ilmais-TV-kanavien pomojen vanhoja kommentteja Netflixistä ja muista video-on-demand-palveluista. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että toimitusjohtajien olisi ollut syytä suhtautua uusien palvelujen vaikutuksiin vakavammin, tai ainakin olla vähättelemättä niitä mediassa.

Radiolla on ollut samanlainen peiliinkatsomisen paikka, kun suoratoistopalvelut YouTuben ja Spotifyn johdolla ovat ottaneet viime vuosina vankan aseman etenkin nuoremman väen musiikkikanavana. Perinteisesti radio on ollut tärkein uuden musiikin esittelykanava, mutta suoratoisto on osin ottanut tätä roolia itselleen. Niin sanottujen hittikanavien kuulijaluvut eivät ole niin korkealla kuin vaikka viisi vuotta sitten, eikä Ylelläkään nuorisokanava YleX yllä enää lähellekään huippuvuosiensa lukuja. Toisaalta kokonaisuutena kaupallinen radio on vahvempi kuin koskaan.

Voisi tietenkin veistellä pitkäänkin siitä, miten tärkeää uusi musiikki radiossa on verrattuna vanhempiin hitteihin, mutta uusista hiteistä tulee jossain vaiheessa vanhoja hittejä, joten pelkästään menneisyyteen ei pidä takertua. Pelkästään menneen katalogin varassa operoivia menestyksekkäitä radiokanavia on useita, mutta kaikki eivät voi toimia pelkästään menneen varassa.

Työskentelin kolme vuotta suoratoistopalvelu Spotifyn soittolistakuraattorina. Suurin ymmärrys mikä tältä hienolta matkalta tarttui mukaan oli se, että keskimäärin ihmiset eivät jaksa nähdä suurta vaivaa uuden musiikin etsinnässä. Parasta on, jos joku valitsee ne kiinnostavimmat palat julkaisumerestä, ja paketoi ne sopivalla tavalla.

Tähän tarkoitukseen kaupallisen radion soittolista on edelleen validi työkalu. On vain pidettävä huolta, että tartumme toimeen, emmekä vain odota, että muut hoitavat musiikin esittelyn ja radio korjaa hitit. Tapamediana radion on myös pidettävä huolta, että myös alle 20-vuotiaat tottuvat kuulemaan heille parhaiten sopivia uutuuksia radiosta. Näin varmistamme radion jatkuvuuden.

Ei siis heiluteta valkoista lippua, ei suhtauduta haasteisiin ylimielisesti tai vaivuta epätoivoon. Pidetään huolta, että uutuuksille on paikkansa, punnitaan huolella minkälaisia uutuuksia minkäkin kanavan profiiliin sopii ja sen jälkeen testataan säännöllisesti osuivatko oletuksemme oikeaan. Näin varmistamme, että jatkossakin keskivertokuluttaja löytää uutta musiikkia sieltä, missä hän muutenkin aikaansa viettää. Eli radiotaajuuksilla.

Suoratoisto on luonut aktiivisimpien käyttäjien impulsseja seuraten nopean hittisyklin, mutta kokemus on opettanut, että hittitulvassa valtaosa kuulijoista vain ahdistuu. On löydettävä tasapaino tutun ja tuntemattoman musiikin välille. Jos levykauppoja kiertävä ja musiikkikirjoja ahmiva kuluttaja tarvitsee suoratoistopalvelujen miljoonien biisien kirjaston ja päivittäin kasaantuvan uutuuslistan, valtaosalle meistä oikein valitut täsmäiskut uuden musiikin maailmaan riittävät vallan mainiosti.

Podcast esittelyssä: Lettukestit

Podcast esittelyssä: Lettukestit

Nelosen radiot jyräävät alle 55-vuotiaissa, HitMix rikkoo ennätyksiään

Nelosen radiot jyräävät alle 55-vuotiaissa, HitMix rikkoo ennätyksiään